ClockLæsetid: 3 minutter Sidst opdateret: 30-12-2022

Hvordan starter man en webshop?

For at kunne starte en webshop skal du helt grundlæggende anskaffe dig mindst to ting:

  • En hjemmeside
  • En virksomhed

Fra at have en webshop til at have en succesfuld webshop, er der noget vej.

Hvis du allerede har en virksomhed, skal du konkret finde en hjemmeside med et domænenavn, som gerne skal være det samme som virksomhedens. Derefter skal du indrette din webshop.

Kan jeg lave en webshop gratis?

Nej, det virker meget usandsynligt.

Du skal bruge et domænenavn, som du ikke får med .dk uden betaling. Derudover skal din webshop hostes, hvad du godt selv kan, men ikke anbefales.

Lægger vi alle de omkostninger en fysisk eller analog virksomhed altid vil have, står webshopper med betaling for domænenavn, hosting, e-handelsplatform, apps og lignende. Derfor varierer prisen også betydelig alt efter, om du skal have en simpel eller stor og avanceret webshop.

En simpel webshop kan du få til billige penge. Her får du en pakkeløsning med skabeloner, domænenavn, lagerplads, hosting og hjælp til simpel betaling. Jo mere kompliceret webshoppen skal være, jo dyrere vil det blive.

Overlad server og domæneansvaret

Skal du lave en webshop, hvorfra du sælger it-udstyr, og er du samtidig virkelig god til it. Så kan det godt give mening at forsøge dig med at hoste din egen server. Hvis man har godt it-færdigheder og en kun lille webshop, kan det lade sig gøre.

Hvis man ikke har det, er hosting ret billigt og fjerner en masse besvær. Selv Facebook har haft problemer med at hoste sine egne platforme, da de havde serverfejl.

Du kan også finde gratis domæner, men sjældent nogle der kan anbefales til virksomheder. Det kunne være såkaldte subdomæner, som dine kunder ikke vil tage seriøst.

Domænet betyder en hel for dig i forhold til webshoppens troværdighed. Hvorfor betaling til opretholdelse af domænenavnet er svært at komme udenom.

Kundens møde med webshoppen

Nu har du en webshop. Du har fundet et webhotel, hvor du kan få den ønskede hosting og domænenavn.

Tiden er nu til, at du skal indrette hjemmesiden, så den passer til kundens behov. Her kan du få hjælp af dit webhotel til en brugervenlig og æstetisk indretning.

Kunderne smutter hurtigt fra siden, hvis den er akavet eller ringe indrettet. Tænk selv over de krav, du stiller til en hjemmeside. Hvis den ligner noget fra 90’erne, bliver du nervøs og finder strakt noget andet.

Spørgsmål og svar

Plus Hvor lang tid tager det at flytte mit domæne? Det er forskelligt for de individuelle domæneendelser hvor lang tid de tager at flytte. Derudover er der også nogle udbydere der holder længere på domænerne end andre. Det kan derfor tage fra et par timer op til 7-8dage.
Plus Er der binding på jeres webhotel? Nej det er der ikke. Du kan flytte dit domæne når det passer dig. Forudbetalt leje tilbagebetales dog ikke.
Plus Kan I migrere vores hjemmeside til jer? Vi hjælper gerne med at flytte fra din nuværrende udbyder til os. Faktisk så flytter vi WordPress installationer gratis. Kontakt supporten for mere info.
Plus Kan jeg betale månedligt? Det er på nuværrende tidspunkt kun muligt at betale årligt for et MyHotel.
Plus Hvad er opsigelsesfristen? Der er ingen opsigelsesfrist. Man betaler et år forud for sit MyHotel, og ønsker man at flytte kan dette til hver en tid gøres. Forudbetalt leje tilbagebetales dog ikke.
Plus Hvad er en reseller? En reseller er f.eks et webbureau, udvikler eller lignende der ønsker at tjene penge på at videresælge webplads uden selv at hoste. Det gør vi muligt ved at whitelabel hele hosting miljøet.
Plus Hvad koster telefonsupport? Telefonsupport koster 625 DKK pr. opkald/sag.
Du kan naturligvis altid kontakte os gratis via enten e-mail eller chat.
Plus Hvordan opsiger jeg? Vi har lavet en guide til hvordan du opsiger.
Klik her, og se hvordan du opsiger.
Plus Kan jeg selv styre DNS? Du har naturligvis fuld kontrol over hele din DNS zone i vores kontrolpanel (cPanel).
Plus Får jeg IMAP eller POP3? Vores systemer understøtter begge dele, og du vælger derfor helt selv om du vil bruge IMAP eller POP3.