Er du forbruger, eller er du indehaver af en selvstændig virksomhed, så kender du måske allerede Trustpilot.
Hvis ikke, er det et site, du bør stifte bekendtskab med. Selskabet blev stiftet i 2007 i Danmark, og er siden blevet et populært værktøj for både forbrugere og virksomheder.
Her i artiklen stiller vi skarpt på hvad Trustpilot er, og hvad det kan.
Lad os starte med at se på hvad Trustpilot er for dig som forbruger.
Som forbruger kan du inde på Trustpilot se anmeldelser, og selv anmelde, den service eller det produkt en virksomhed tilbyder.
Det er muligt at give mellem 1 og 5 stjerner. Derefter kan du vælge at knytte en kort eller længere kommentar til de tildelte stjerner.
For at bruge Trustpilot skal du oprette en bruger, logge ind med Facebook eller Google.
Du optjener troværdigheds point jo flere anmeldelser du har skrevet, og jo længere tid du har været aktiv bruger.
Derudover kan du bruge Trustpilot til at søge efter virksomheder, og læse deres anmeldelser inden du handler, det kan f.eks. være en fordel hvis du overvejer at handle hos en ukendt webshop.
Som virksomhed kan man både have en gratis profil, og en betalt profil på Trustpilot.
De forskellige profiler har ikke indflydelse på dine anmeldelser, men der kan følge visse fordele med ved en betalt profil. Du får f.eks.:
Der har i løbet af årene været flere debatter, om hvorvidt man som forbruger kan stole på Trustpilot, da der også har været problemer med falske anmeldelser, samt rygter om at betalende virksomheder kan få fjernet dårlige anmeldelser.
Der er dog aldrig fundet bevis for påstandene, og som forbruger vil du ved at bruge din sunde fornuft, når du læser anmeldelser, sagtens kunne bruge Trustpilot som en guideline til hvor du roligt kan handle, og fra hvilke sider du måske bør holde dig væk.
Trustpilot udvikler kontinuerligt sine metoder til at fange falske anmeldelser på, hvilket gør platformen til en stærk spiller indenfor anmeldelser af virksomheder.
Følg evt. disse tips når du læser anmeldelser på Trustpilot: