Søgemaskineoptimering eller SEO beskriver den praksis at skrive tekster og ord til søgemaskiner.
Du har en hjemmeside, der ikke får mange besøg. Hvad gør du forkert?
Du har ikke søgemaskineoptimeret. Du har ikke skrevet indholdet på din side, så søgemaskinerne vælger din hjemmeside over andre hjemmesider, når der søges efter din hjemmeside eller din service.
Alle virksomheder ved, hvor vigtig søgemaskineoptimering er. Ingen virksomheder kan overleve uden.
En stor portion af alle onlinesalg starter ved Google. Meget få køber noget på Google, men søgemaskinen hjælper dem videre til den rette hjemmeside.
Du eller en kunde søger på “billig cykel”. Nu kommer en masse bud op på forskellige hjemmesider, der sælger cykler. Der kommer også bud helt øverst, hvor der står annonce.
Annoncerne er dyre for virksomheden. Derfor ansætter virksomheden en SEO-specialist eller hyrer en marketingsvirksomhed, der kan på dem til tops på hjemmesiden.
Nu får virksomheden kunder direkte fra søgemaskinen. Dermed behøver kunderne ikke specifik søge på jeres domæne, finde jer gennem sociale medier eller annoncer på andre hjemmesider.
For små 10 år siden var SEO også relevant for virksomhederne, men ikke mange brugte det. Kendskabet var ikke særlig stort og salget online var heller ikke i nærheden af det onlinesalg, vi ser i dag.
Finder du en gammel hjemmeside, som ikke er fulgt med tiden, vil du også finde en forældet SEO-strategi. Dengang handlede det blot om at fylde så mange ord på, som muligt. Skrev du “billig cykel” 100 gange, ville du stige til tops – dog var der også andre kriterier på internettets tidlige stadie.
Nu straffer Google dig for at skrive ordet for ofte. Dit søgeord må maks. nævnes to gange pr. 100 ord. Derudover skal det indgå så naturligt som muligt i den tekst, I har på hjemmesiden eller bloggen.
Pludselig bliver ordene, I vælger om jer selv vigtige og sælgende. For hvad søger jeres kunder mon på?
I kan finde forskellige hjemmesider, hvor jeres søgeordsanalyse kan starte. Det handler om at finde de rette kunder og kende jeres virksomhed godt.
Er “billig cykel” virkelig det bedste søgeord til jeres virksomhed, hvis I sælger dyre racercykler? Sådanne og lignende spørgsmål skal grundigt overvejes, når du skriver tekster til din hjemmeside.