Er du inde for webverdenen, er du måske før stødt på begrebet ”SEO”. Men hvad betyder det egentlig, og er det noget, man skal bruge som hjemmesideejer?
SEO er forkortelsen for Search Engine Optimization, som vi på dansk kalder for søgemaskineoptimering. I dag i Danmark benytter næsten alle sig af Google som deres primære søgemaskine. Derfor handler SEO om, at man gør sig ”eftertragtet” over for Google. Det kan nemlig betyde, at man får en bedre placering i Googles søgefelt.
Skal du have kunder gennem Google, skal du helst være en af de tre øverste resultater, der kommer frem efter den relevante søgning. Der er ingen, der scroller mange sider ned ad Google, og næsten ingen går videre til side to. Når man laver SEO-arbejde, så drejer man på nogle parametre, som har indflydelse på, hvor man ligger i søgeresultaterne.
Der er klart nogle Google-søgninger, som det er relevant for din hjemmeside at have en god placering på. Har du f.eks. en blog, hvor du deler surdejsopskrifter, ville det være ideelt at have en høj placering efter en søgning på ”surdejsopskrifter”. For at komme i gang med SEO, starter man med at finde frem til, hvordan folk søger, når de leder efter dig. Måske mange søger på ”død surdej”, og hvis det har virkelig mange månedlige søgninger, giver det mening at indarbejde på din hjemmesidetekst.
Man siger, at der er over 500 forskellige parametre, der har indflydelse på ens SEO-værdi. En del af SEO er også meget teknisk og kræver kodning, hvorfor professionel assistance typisk er nødvendigt.
Man kan groft sagt dele SEO-arbejdet op i to kategorier: onsite og offsite. Det SEO-arbejde, der laves direkte på hjemmesiden, er naturligvis onsite. Her skrirver man en god og fængende tekst, der desuden skal være informationsrig og gerne mindst 300 ord. I denne tekst inkorporerer man de søgeord eller -fraser, man har fundet frem til, der er flest månedlige søgninger på.
Offsite SEO er f.eks. linkbuilding, hvor man skriver tekster til andre hjemmesider, der linker tilbage til én selv. Her ”snyder” man Google til at tænke, at man er meget populær, fordi andre henviser til én. Det har stor betydning for SEO-arbejdet.